Sunday, 4 February 2018

PERANAN SYARIAH ISLAMIAH DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

PERANAN SYARIAH ISLAMIAH DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN
Pengertian Syariah
·        Pengertian syariah dari sudut bahasa berasal dari perkataan syarak yang memberi maksud ke arah sumber air / ke jalan yang lurus.
·        Syariah dibandingkan dengan sumber air kerana air merupakan sumber yang penting yang diperlukan oleh setiap manusia untuk terus hidup. Begitulah juga, dengan syariah Islam yang diperlukan oleh setiap manusia untuk menjadi panduan dan nadi dalam hidup manusia.
·        Pengertian syariah Islam dari segi istilah ialah bermaksud hukum yang telah ditetapkan oleh Allah swt melalui rasulNya untuk hambanya supaya mereka mentaati segala hukum dan peraturan yang telah ditetapkan olehNya.
Antara peranan syariah untuk menjaga enam perkara asas yang menjadi tunjang bagi kesejahteraan & keamanan seluruh umat manusia:
1.  Membawa manusia kepada mentauhidkan Allah swt (Memelihara agama)
-Peranan utama syariah Islam adalah untuk memelihara nilai agama serta perlaksaannya. Sebarang elemen yang boleh mengugat kesucian agama akan dicegah sebelum berlaku. Andai kata sudah berlaku maka, hukuman yang sewajarnya bagi tujuan siksaan dan didikan akan dilaksanakan. Pensyariatan hukuman dan perundangan dalam syariat Islam akan mengambil kira kesannya kepada kemuliaan dan kesucian agama. Syariat Islam menetapkan sebarang kajian, ciptaan dan hasil sains teknologi dan kejuruteraan hendaklah memberikan kebaikan kepada memelihara agama . Pembinaan bangunan yang dilengkapi dengan kecanggihan peralatannya menjadikan manusia insaf tentang keangungan Allah swt dan digunakan untuk kebaikan manusia sejagat. Untuk menyelamatkan agama, maka hukum keluar dari Islam adalah termasuk jenayah hudud.

2.  Membentuk Muslim sejati dalam kehidupan (Memelihara maruah)
-Syariat Islam menentapkan pemeliharaan maruah atau harga diri merupakan perkara penting dalam kehidupan manusia. Segala kajian yang melibatkan sains teknologi dan kejuruteraan hendaklah mengambil kira kepentingan maruah umat. Tindakan yang membelakangkan maruah boleh mengundang perosakkan dan pemusnahan yang besar atas nama pembangunan atau pemodenan atau penyelidikan bukan menjadi lesen untuk merobek maruah manusia aytau maruah agama. Kerosakkan dan kefasadan yang melanda ala mini adalah antaranya punca daripada kealpaan para saintis, teknokrat dan jurutera terhadap nilai maruah manusia. Lantaran itu, hukum-hakam dalam syariat Islam memandang serius terhadap tindakan yang boleh merosakkan dan menghancurkan maruah seseorang.

3.  Membawa manusia kepada memelihara nyawa
-Nyawa merupakan ciptaan unik kepada kejadian manusia menjadi keutamaan untuk dipelihara melaksanakan tanggungjawab khalifah. Nyawa tidak diambil kecuali atas sebab yang dibenarkan oleh syarak. Sebagai contoh, hokum bunuh boleh dikenakan ke atas pembunuh dibawah kes qisas (al-an’am 151). Syariat Islam mengharuskan segala benda yang boleh menyelamatkan nyawa. Dalam waktu yang sama, mengharamkan segala sesuatu yang boleh merosakkan nyawa manusia. Pensyariatan hokum dalam Islam mengambil kira keselamatan nyawa manusia dengan mengkanunkan hokum-hukum pencegahan. Islam mengharamkan bahan-bahan yang boleh merosakkan dan membunuh yawa manusia. Contohnya, Segala bahan kimia yang boleh membunuh dan merosakkan diri manusia. Seterusnya, Islam menggalakkan manusia mengambil sesuatu yang boleh memberikan kesihatan dan kekuatan kepada nyawa manusia. Contohnya, dengan mengambil makanan yang halal dan berkhasiat nayawa manusia akan sihat. Begitu juga makanan yang bersifat abstrak seperti zikrullah akan menyihatkan nyawa manusia.

4.  Memelihara akal dengan membawa manusia kepada kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat
-Akal merupakan anugerah utama bagi komponen tubuh badan manusia. Kemampuannya tiada tolak tandingannya. Kekuatan akal mampu berfikir secara maksima menyamai kemampuan ribuan computer riba yang diletakkan memenuhi padang bola sepak. Akal yang sihat dijamin oleh syariat melalui penjagaan makanan, minuman dan riadah manusia. Islam melarang segala perubatan yang boleh menyebabkan berlakunya kerosakkan pada akal seperti mengambil minuman yang memabukkan, pil-pil yang mengkhayalkan dan bahan bacaan yang merosakkan ketajaman minda. Akal yang cerdas berada pada tubuh yang cergas menuntut penjagaan pada tubuh badan bagi memelihara kecerdasan minda. Segala aktiviti dan tindakan yang boleh mengancam keaslian, kemampuan dan keselamatan akal adalah haram di sisi syariat Islam.

5.  Melahirkan masyarakat yang harmoni dan seimbang (Memelihara keturunan)
-Syariat Islam dengan tegas memutuskan untuk mengharamkan apa jua bentuk tindakan yang boleh merosakkan keturunan sama ada secara langsung atau tidak seperti:
a)    Liwat
b)    Istimna’-Onani
c)    Musahaqah- Lesbian
d)    Mendedahkan aurat
e)     Berdua-duaan lelaki dan wanita
f)      Zina/ tuduhan melakukan zina
g)    Bercakap/menunjukkan aksi lucah
h)   Pergaulan bebas antara lelaki dan wanita
i)      Bersentuhan atau bersalaman antara lelaki dan wanita yang bukan mahram
j)      Melihat atau menontot atau menayangkan atau melakonkan atau mengarahkan benda yang haram seperti aurat wanita.
    Hukuman bagi setiap kesalahan berikut adalah termasuk dalam kes-kes hudud atau ta’zir . Justeru itu, Islam mensyariatkan pernikahan atau perkahwinan bagi memelihara keturunan manusia. Justeru itu, Islam mensyariatkan pernikahan atau perkahwinan bagi memelihara keturunan manusia.
6.  Menegakkan dan menjadikan panduan dalam pembangunan teknologi (Memelihara Harta)

-Syariat Islam dengan tegas mengharamkan segala bentuk perbuatan yang boleh memudaratkan harta seseorang atau kumpulan seperti merompak, mencuri, menyorok, membazir, dan menspekulasi pasaran modal. Islam menetapkan kewajipan mengeluarkan zakat bagi setiap muslim yang telah mencapai kelayakan. Harta yang dikumpul mempunyai hak untuk terus mendapat keberkatannya. Pencarian harta hendaklah melalui proses yang jelas halalnya. Matlamat mnjadi kaya bukan menjadi sebab untuk menghalalkan segala tindakan ke arah itu. Hukuman Islam hudud seperti potong tangan bagi yang mencuri dan ta’zir menunjukkan syariat Islam memandang serius jenayah ini. Bagi mereka yang sanggup mempertahankan harta sehingga membawa kematian dianggap mati syahid akhirat.

No comments:

Post a Comment